Poradniki
atari_2600

Odwieczne pytanie – konsola czy komputer stacjonarny?

Gdy pierwsze gry komputerowe, a w zasadzie gry na automaty, wchodziły do powszechnego użytku nikt nie spodziewał się, że wirtualny świat rozrośnie się do tak olbrzymich rozmiarów. Kilka kresek, latająca w dwie strony piłeczka i setki kwadratowych pikseli nie wyglądały jak coś, co zmieni świat. A jednak automaty, komputery, konsole czy najmłodsze w tej rodzinie – smartfony i tablety oszalały na ich punkcie, a graczy można obecnie liczyć w setkach milionów. Wielu badaczy mówi, że sport tradycyjny powoli będzie ustępował sportowi wirtualnemu – pule nagród największych turniejów gier komputerowych nawet dzisiaj niewiele ustępują zawodom sportowym, a sponsorzy biją się o najlepszych geek’ów, jakby byli gwiazdami sportu. Światy wirtualne niedługo dorównają objętością naszej, realnej rzeczywistości, a w kilku wypadkach nawet ją wyprzedziły. Jak rozeznać się w tak ogromnym rynku? Najlepiej po platformach, na które produkowane są gry.

Minecraft

Subiektywna historia gier komputerowych

Ciągle najpopularniejsze, bo najgłębiej zakorzenione w świadomości są gry komputerowe. Chociaż z pierwszą przygodówką z grafiką z prawdziwego zdarzenia – Mystery House (która teraz może co najwyżej wywołać uśmiech politowania) teraźniejsze gry nie mają za wiele wspólnego, to właśnie na komputery zostały napisane największe, czy może najbardziej pamiętne tytuły. Jest ktoś kto nie przedzierał się przez lochy starożytnej Persji w grze Prince of Persia? Kto nie dokonał technologicznego skoku w pierwszej Cywilizacji, nie najechał plemion orków w WarCraft I, czy wreszcie nie dokopał zastępom esesmanów w Wolfenstein 3D? Takie gry jak Doom, Duke Nukem 3D czy Tomb Rider na stałe wpisały się nie tylko w historię gier, ale i popkulturę. Każde dziecko wie kim jest Lara Croft, której biust stał się już legendarny (przez przypadek zresztą – jeden z programistów powiększył go niechcący do 150% i tak już zostało).

Mystery House

PC – moc i możliwości

Obecnie moc obliczeniowa komputerów wzrosła do niewyobrażalnego jeszcze kilka lat temu poziomu, a wraz z nią możliwości graficzne. 3D nie ogranicza się już tylko do pomieszczeń po których się poruszamy – modele przeszkód, wrogów i przyjaciół żyją własnym życiem, a gry wyposażone są we własną, rozbudowaną fizykę. Co więcej, rozległe światy wypełniony są coraz inteligentniejszymi bytami, z którymi przyjemniej wchodzić w reakcję – nie sprowadza się to do sztywnych przyjaciół z kilkoma, zaprogramowanymi linijkami tekstu i wrogów będących mięsem armatnim. Gry takie jak Grid 2 tworzą nowe standardy wyścigówek, Diablo III pozwala zarabiać prawdziwe pieniądze, a World of Warcraft to całkowicie unikalna, specyficzna społeczność, pogrążona bez reszty w niezwykle bogatym, ciągle zresztą rozbudowywanym, świecie fantasy.

Grid 2

Single vs. Multi

Rozwój Internetu bardzo mocno przyczynił się do zmian na rynku gier komputerowych. Kiedyś najpopularniejszy był single player, czyli rozgrywka dla pojedynczego gracza. Programy kręciły się wokół dobrej, dopracowanej fabuły, która była w stanie pochłonąć graczy na długie godziny. Przez powszechny dostęp do sieci wszystko się zmieniło. Pierwszą poważną rewolucją było Diablo i możliwość gry multiplayer na specjalnej platformie Battlenet. Gracze zrozumieli, że żaden bot, obdarzony choćby najlepszą sztuczną inteligencją, nie zastąpi prawdziwego człowieka – z wszystkimi jego zaletami i wadami. Od tego momentu jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać gry wykorzystujące sieć. Wystarczy powiedzieć, że najpopularniejszymi tytułami są obecnie albo darmowe, albo dość tanie produkcje, opierające się prawie całkowicie na trybie wieloosobowym. Turnieje CS’a, jak w skrócie nazywany jest Counter Strike, Leauge of Legends i StarCraft II przyciągają setki profesjonalnych graczy, tysiące fanów zasiadających na trybunach, i miliony widzów w relacjach internetowych. Nowe oblicze sportu? Jak najbardziej!

World of Warcraft

Oczywiście mankamentem pozostaje cena komputerów stacjonarnych, ciągle dużo większa niż konsol do gier, jednak dzięki serwisom takim jak tanio.co nie jest ona aż tak uciążliwa dla portfela jak jeszcze kilka lat temu.

Konsole

Producenci szybko dostrzegli, że rynek gier jest tak duży, że niepotrzebne jest całe dodatkowe oprogramowanie zawarte na komputerach stacjonarnych i laptopach. To co dla niektórych było tylko dodatkiem, dla wielu firm zaczęło stanowić esencję – tak powstały konsole do gier. Produkowane tylko i wyłącznie z myślą o grach, wyspecjalizowane sprzęty szybko zaczęły dorównywać grafiką i płynnością komputerom, nawet tym z najwyższych półek. Natomiast profesjonalnie przygotowane tytuły szybko zyskały sobie nie tylko przychylność społeczności graczy – ale i wiernych fanów.

xBox

PlayStation

Nowoczesne konsole, korzystają z doświadczenia tak kultowych sprzętów jak Atari czy Nintendo (które zresztą ciągle jest poważnym graczem na rynku konsoli). Jednym z pierwszych nowoczesnych produktów które zyskały rozgłos na niespotykaną dotychczas skalę było PlayStation firmy Sony. Japończycy, którzy od zawsze mieli bakcyla do różnych zręcznościowych i logicznych łamigłówek, znaleźli swoją niszę i sukces przyszedł praktycznie natychmiastowo. Ograniczony do niezbędnego minimum interfejs, znacznie mniejsza ilość opcji w porównaniu z pecetami, i brak własnego monitora (zastąpionego telewizorem) okazały się strzałem w dziesiątkę – gracze nie potrzebowali rozbudowanych systemów, chcieli tylko grać, grać i jeszcze raz grać. Tytuły takie jak Crash Bandicoot do dziś mają swoich pasjonatów i są uważane za postęp milowy w platformówkach. Wraz z rozwojem technologicznym grafika gier na konsole była coraz lepsza, a niedawno dołączyła do tego technologia MOVE – pozwalająca na większą interakcję. Na tradycyjnych komputerach raczej ciężko znaleźć gry, które byłyby aż tak interaktywne – dzięki nowoczesnej technologii wykrywania ruchu, przy konsoli mogą się bawić całe rodziny, urządzając sobie igrzyska sportowe we własnym salonie. Zmieniło to dość mocno postrzeganie gier, jako rozrywki niewymagającej większego wysiłku – teraz naprawdę trzeba się napocić, żeby osiągnąć zamierzony wynik.

Crash

Sony udostępnia też możliwość grania przez sieć, co ma niebagatelny wpływ na wynik sprzedaży tej konsoli. Bardzo ważne jest to, że opcja ta jest całkowicie darmowa – ma to swoje wady i zalety. Z jednej strony użytkownicy nie są narażeni na dodatkowe koszta, z drugiej czasami serwery są tak zapchane, że ciężko o płynną, bezstresową rozrywkę. Warto też dodać, że wielu badaczy rynku mówi, że nadchodząca wielkimi krokami PlayStation 4 będzie najlepiej sprzedającą się konsolą w historii. Jeszcze pół roku i przekonamy się o tym na własnej skórze!

Sony PlayStation Slim

xBox

Microsoft, który podobnie jak w wielu innych przypadkach przespał trochę swój czas, wszedł ze swoją konkurencyjną platformą w 2001 roku. Lata czekania gigant z USA zrekompensował olbrzymimi możliwościami graficznymi i kilkoma ciekawymi rozwiązaniami, które znacznie ułatwiły zabawę tą platformą. Po raz pierwszy w konsolach zastosowano na przykład dysk twardy, dzięki któremu można było dokonać zapisu stanu gry. Dotychczas stosowano kosztowne i mało wydajne karty wymienne, które zupełnie nie wytrzymały próby czasu. Sprzęt od Microsoft jest w podobnej cenie co PlayStation (a jeszcze taniej można go dostać z tanio.co) i obydwie konsole mają chyba po tyle samo zwolenników co przeciwników.

Gears of War

Wybór?

Co więc wybrać? Konsolę czy komputer osobisty? Wszystko zależy od tego, do czego chcemy wykorzystywać sprzęt. Komputery dają dużo więcej możliwości – od rzeczy niezwiązanych z samymi grami, po możliwość „grzebania” w ich kodzie i modyfikacji. Przypłacają to jednak płynnością działania poszczególnych gier. Konsole natomiast to typowe maszyny do grania – stworzone w jednym celu, i udoskonalane pod jednym kątem. Gry wydane na nie mają genialną grafikę i świetną grywalność… Jednak są tylko grami komputerowymi! Na konsoli nie napisze się zadania domowego, ani nie obliczy nic w Excelu – jednak niektórym to właśnie najbardziej odpowiada. Wybór należy więc do Ciebie, graczu – a na pewno będzie łatwiejszy gdy skorzystasz z http://www.tanio.co/oleole!

Bartosz Filipowicz

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

  • Dla mnie zawsze konsola była sprzętem do grania. Nie krytykuję ani komputerów ani osób grających na komputerach bo PC mają równie świetne gry, których próżno szukać na konsolach. Ale komputer jest w mojej ocenie do pracy a konsola do użytku po pracy:D Konsola wygrywa ze mną łatwością i szybkością obsługi, wsadzam płytę i gram. Co więcej, nie martwię się nigdy o to czy gra “pójdzie” na konsoli. No i ta nadchodząca kolejna generacja… nie mogę się doczekać:D

    • Bartek Filipowicz

      Z jednej strony masz rację, ale z drugiej mając tylko konsolę, nie da się zrobić tylu rzeczy, co posiadając tylko komputer!
      No i gry na komputery wydawały mi się zawsze bardziej złożone, wymagające większego wysiłku intelektualnego… ale może to tylko moje, subiektywne zdanie 😉

      • Hehe no coś w tym jest, to zapewne przez większą ilość gier strategicznych :) Oczywiście najlepszym rozwiązaniem mieć dwa sprzęty: do pracy i do grania. Wydaje mi się również, że nawet koszt zakupu jest ten sam. Bo za kwotę potrzebną na komputer, który bezproblemowo odpala wszystkie najnowsze gry, można kupić przeciętnej klasy laptopa i konsolę (nawet PS4, która nie będzie tak droga jak PS3 w dniu premiery)

        • Owszem konsola PS4 nie będzie taka droga ale za to gry mają być o wiele droższe.
          Z tego co słyszałem to taka ma być nowa strategia Sony odnośnie PS4 :)