Poradniki
Orbitrek czy bieżnia?

Orbitrek (maszyna eliptyczna)Bieżnia oraz orbitrek (maszyna eliptyczna) należą do jednych z najczęściej wybieranych sprzętów treningowych. Na siłowni możemy więc nie raz usłyszeć pytanie do trenera – “Mam trenować na orbitreku czy bieżni?” Postaramy się więc udzielić Wam na to odpowiedzi.

Podczas treningu z wykorzystaniem bieżni jak również orbitreka możesz uzyskać równie dobre wyniki. Z zasady należy kierować się celami jakie obierzemy w trakcie treningu – w zależności od nich powinniśmy wybrać orbitrek, bieżnię lub inny sprzęt treningowy.

Lekka przewaga orbitreka

Mimo tego, orbitrek ma lekką przewagę nad bieżnią, a powodem jest kilka poniższych zalet.

  • Używanie maszyny eliptycznej może być mniej obciążające dla kolan, bioder i pleców, niż bieganie na bieżni. Jednak już chodzenie na bieżni wywiera taki sam nacisk na stawy, jak przy użyciu maszyny eliptycznej.
  • W przeciwieństwie do bieżni, niektóre orbitreki wyposażone są w ruchome uchwyty, podobne do kijków do nart. Dzięki temu będziemy w stanie ćwiczyć jednocześnie ręce i nogi.
  • W przypadku wielu orbitreków mamy możliwość pedałowania także do tyłu, co pozwala na wytrenowanie mięśni łydki i ścięgna udowego – skuteczniej niż w przypadku pedałowania do przodu.

Ograniczenia w trakcie ćwiczeń

Korzystanie z orbitreka jest powszechnie uważane za ćwiczenie o niskim obciążeniu dla organizmu. Maszyna eliptyczna może więc być dobrą alternatywą dla biegania. Zarówno tego na bieżni jak i w terenie.

Orbitrek, jeżeli używany jest prawidłowo, nie powinien powodować bólu kolan. Oczywiście, może taki ból powodować w wyjątkowym przypadkach, takie jak różne choroby kolan, np. choroba zwyrodnieniowa stawów. W niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem może więc okazać się korzystanie z roweru treningowego zamiast orbitreka. Postaraj się uzyskać informację od swojego lekarza lub profesjonalnego trenera w celu ustalenia, który sprzęt treningowy będzie dla Ciebie najlepszy.

A co jeśli trenujemy do dłuższego biegu?

W przypadku przygotowywania się dBieżniao dłuższego biegu, na przykład 5km, lepszym do tego urządzeniem będzie bieżnia. Ale nawet, jeżeli główną czynnością na siłowni jest bieganie, to ćwiczenia crossfit wraz z użyciem orbitreka, lub innego sprzętu o niskim obciążeniu dla naszych stawów, mogą pomóc Ci w utrzymaniu ogólnej kondycji i zapobiec kontuzjom.

Pamiętaj o postawie!

Jeśli używasz orbitreka pamiętaj, aby utrzymać dobrą postawę w celu zapewnienia najbardziej efektywnego treningu. Trzymaj ramiona do tyłu, głowę w górze, a mięśnie brzucha napięte. Spoglądaj na przód, a nie w dół na swoje nogi. Nie opieraj się także na uchwytach – niech dolna część ciała dźwiga Twój ciężar.

Zamów sprzęt sportowy w OleOle!

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?