Felietony
Współczesna matka

Świadoma matka

Bez względu na to, czy zajmują się dzieckiem, pracują, czy też dbają o swój rozwój lub przyjemności, chcą być zawsze połączone ze światem i mieć stały dostęp bieżącej informacji. Czy współczesne matki, które na co dzień korzystają z nowych technologii więcej zyskują, czy tracą?

Z coraz większej ilości analiz i badań wynika, że nowe technologie odgrywają istotną rolę w życiu współczesnych matek, które korzystają, z tego typu udogodnień coraz częściej. Dzięki nim pomimo tego, że prawie cały swój czas poświęcają dziecku i domowi dokonują codziennej eksploracji świata – bezpośrednio przed ekranem komputera. – “Nowe technologie odgrywają niezwykle istotną rolę w życiu młodych kobiet, szczególnie matek. Dzięki łatwej możliwości dotarcia do interesujących ich treści, mają poczucie ciągłej relacji ze światem” – potwierdza Marta Melka, psycholog. – “Kontakt z osobami w podobnej sytuacji w wielkim stopniu niweluje to poczucie izolacji i dostarcza dużego wsparcia” – dodaje.

Funkcjonalność ponad wszystko

Potrzeby kobiet dawno odbiegły od laurkowego stereotypu. iPady, tablety, notebooki to nie tylko gadżety, które ułatwiają życie mężczyznom. Panie coraz częściej znajdują się w posiadaniu smartfonów, nowoczesnych komputerów i innych gadżetów, które przyczyniają się do tego by ich codzienne funkcjonowanie stawało się coraz prostsze. Kobiety głównie zastanawiają się, czy dzięki wykorzystaniu pewnych urządzeń zyskają czas, poczynią oszczędności, jeszcze w większym stopniu zadbają o życie rodzinne, a przede wszystkim o swoje potrzeby. –”W wielu przypadkach kobiet nie interesuje rodzaj technologii jaki został wykorzystany przy budowie urządzenia ale jego funkcjonalny aspekt. Nie stawiają na nowinki, skupiają się raczej na bezpośrednich korzyściach płynących z zastosowania urządzeń, które mają szansę poprawić komfort ich życia” – komentuje ekspert – “Również statystyki wskazują na pewien przełom. Zdecydowanie dużo większy procent kobiet w porównaniu do roku ubiegłego zakupiło iPady i tablety multimedialne, wyposażyło swoje domy w zestawy kina domowego, projektory multimedialne, czy nabyło iPody oraz odtwarzacze mp3” – dodaje.
Zarówno kobiety jak i mężczyźni adaptują innowacyjne rozwiązania technologiczne bardzo dobrze. Jednak główna różnica polega na celach i pobudkach, które zachęcają do ich wykorzystania. W dokonywanych przez kobiety zakupach widać skłonność do patrzenia na nowe technologie przez pryzmat poprawy komfortu życia i ulepszenia siebie. W podejmowanych decyzjach liczy się przede wszystkim wartość w życiu codziennym, a nie lista użyteczności i cech urządzenia.

Social media – przekleństwo, czy wybawienie

Z analizy przeprowadzonej w maju 2013 przez McCANN Worldgroup, wynika,że co czwarta matka zaczyna dzień od internetu. Aż 30 proc. kobiet posiadających tablet, ogląda za jego pomocą telewizję, a dla prawie 60 proc. internet jest najważniejszym źródłem informacji, ważniejszym od telewizji. Kobiety coraz częściej mają bezpośredni wpływ na wygląd internetowego mainstreamu. Portale dedykowane specjalnie dla kobiet, także te plotkarskie i związane z wychowaniem dzieci, nie stanową już głównego miejsca skupienia uwagi żeńskiej części użytkowników sieci. Kobiety zasilają sieć, będą jednocześnie jednym z najważniejszych jej odbiorców. Szukają informacji o zdrowiu, rodzinie, intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, prowadzą rozmowy na temat swoich doświadczeń i przejść związanych z wychowaniem dzieci. Kobiety wykorzystują również dzisiejszą technologię do zawierania i utrzymywania znajomości. W ten sposób również robią sieciowe zakupy i walczą ze stresem. Dzięki urządzeniom mobilnym coraz lepiej organizują życie codzienne swojej rodziny oraz zaspakajają własne potrzeby.
Jak się okazuje, w życiu kobiet sporą rolę odgrywają również portale społecznościowe. Badania wykazują, że współczesne kobiety stały się dużo bardziej aktywnymi użytkowniczkami portalu Facebook.com, niż mężczyźni. Kobiety przewyższają mężczyzn o 10 punktów procentowych (72 proc. w porównaniu do 62 proc.) pod względem aktywności, wynika z badań Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Prowadzone badania informują również o coraz większej aktywności w zakresie zakupów on-line. Jednocześnie większość kobiet zdaje sobie sprawę, jakie zagrożenia niosą ze sobą technologiczne nowinki – ograniczenie bezpośrednich kontaktów z bliskimi, uzależnienie i nadmierne przywiązanie do urządzeń.

Jaka jest Twoja opinia na ten temat?